Arbeidsmediation

Arbeidsmediation is een laagdrempelige vorm van bemiddeling om conflicten die gerelateerd zijn aan werkomstandigheden bij bedrijven en organisaties op te lossen. Het kan gaan om problemen in de samenwerking tussen werkgever en werknemer, binnen teams of tussen afdelingen of collega's, tussen partners in een bestuur, directie of maatschap of tussen klant en opdrachtgever. 

Aard conflicten 

De inhoud van conflicten is wisselend. Het kan gaan over werkwijze, waardering, geld, macht, reputatie, geloofwaardigheid, bejegening, normen en waarden. 

Overeenkomstig is dat conflicten op de werkvloer hun eigen dynamiek kennen. Er is meestal sprake van een gezagsverhouding, een specifiek wettelijk kader en grote psychosociale impact. Een arbeidsmediator is gespecialiseerd in het begeleiden van vastgelopen situaties op de werkvloer en heeft oog voor verhoudingen binnen het complexe spanningsveld. 

Wijze

Bij arbeidsmediation gaan partijen onder begeleiding van een mediator met elkaar in gesprek. Met het verschaffen van helderheid en inzichten helpt een mediator partijen weer in beweging te komen. Een mediator werpt een ander licht op de situatie, waardoor belangen en opties zichtbaar worden die eerst buiten beeld waren. Voor een uitgebreide beschrijving van de werkwijze klik hier

Uitkomst

Mediation zorgt ervoor dat je naar elkaar luistert. Dit zorgt voor begrip en vaak volgt dan weer de verbinding. Partijen staan weer open voor elkaar en komen tot een gezamenlijke oplossing. In veel gevallen leidt mediation tot oplossing van het conflict en kunnen mensen zich weer volledig richten op hun werk. 

Soms is de uitkomst dat de wegen scheiden, het integer en toekomstgericht vormgeven daarvan is dan het hoogst haalbare. De mediator zal begeleiden in de totstandkoming van een voor alle partijen passende regeling en deze vastleggen in een vaststellingsovereenkomst.  

Effectiviteit 

Arbeidsgerelateerde conflicten kunnen door inzet van mediation vaak op een effectieve manier worden opgelost. Tijdens de mediation worden partijen gestimuleerd om na te denken over de wijze van conflicthantering. Leren van het verleden en richten op de toekomst zijn belangrijke aspecten van de mediation. Hiermee krijgt de mediation ook een preventieve werking. 

De afgelopen jaren kiezen steeds meer partijen ervoor om conflicten op de werkvloer op te lossen door een mediator in te schakelen. Mediation werkt vaak snel en is veel voordeliger dan een juridisch traject. In de juridische sfeer verharden de conflicten vaak.

Contactgegevens